Stanovisko k článku na Pravde zo dňa 1.2.2021

02.02.2021

Stanovisko USADu k článku na PRAVDE a k dnešnej iniciatíve "Zaautobusy"

V Nemecku za obdobie 12.3.2020 až 31.10.2020 dostali firmy dotáciu na autobus vo výške 21500€, t.j. cca 2680 eur na autobus triedy EURO 6. Len dve spolkové krajiny dali dopravcom ešte zo svojich rozpočtov raz toľko. Od 1.11. nemajú dotácie na vozidla, štát prevzal záruky za ich splátky, dopláca im mzdy zamestnancov a ručí im za úvery až do 1,8 milióna EUR / firmu - bezúročné a s odkladom splátok do začatia opätovnej prevádzky, to ide cez "konjunkturpaket 3".

V Českej republike vyrokovali dopravcovia vyššiu pomoc, pretože to od začiatku to prezentovali ako dotáciu na ukončenie zmluvných vzťahov a výplaty pokút, ale nakoľko všetci si mysleli že sa to opäť "za chvíľku" rozbehne peniaze neboli použité len na ten účel, pre ktorý dotáciu žiadali a teraz opäť žiadajú od štátu a čudujú sa, že minister s nimi nejedná... No rozmýšľame, čím to asi bude....

U nás bola dotácia za obdobie 12.3.2020-31.7.2020 vo výške 1000€/bus/mesiac, ktorá bola na fixné prevádzkové náklady, čo je bez rozdielu na euro normu rovnaké.

Od 1.8.-31.12.2020 sa nám podarilo výšku pomoci na najvyššiu ekologickú normy EURO 6 zdvojnásobiť, opäť má dotácia pokrývať prevádzkové náklady, nie splátky leasingu, na tie ÚSAD s ALS vyrokoval odklady až do 3/4-2021, v rokovaniach sa bude ďalej čoskoro pokračovať, nakoľko sa situácia nezlepšuje.

Operatívne leasingy (prenájmy) sa bohužiaľ dve spoločnosti poskytujúce túto službu rozhodli riešiť po svojom, tam dopravcovia budú musieť pravdepodobne nájsť dohodu samostatne, nakoľko dané spoločnosti odmietajú rokovanie alebo ukončiť zmluvný vzťah o nájme.

Taktiež nás zaráža fakt, akú matematiku a zdôvodnenie pán Muschitz z iniciatívy "zaautobusy.sk" používa, keďže z dotácie vie normálny dopravca prevádzkové náklady vykryť. Zároveň dotácia vo výške, na ktorú prišiel nejakým výpočtom, je aj preplácanie nákladov, ktoré firmy počas státia vozidiel nemajú a čaká, že mu štát bude platiť aj zisk...

Hranie sa aj na ekologických aktivistov pre krízu, aby vytĺkol pre seba čo najviac je tiež dosť nekorektné, keďže prevažnú časť klientely mali firmy s takým vozovým parkom mimo SR na jazdách pre Ázijské skupiny, kde jazdili autobusy prevažne mimo SR a museli spĺňať normy veľkých miest v EU, iná motivácia za tým nie je.

Slovensky trh autobusovej dopravy je bohužiaľ v inom režime a nastavení, tu rozhoduje v prvom rade cena a veľkú časť nepravidelnej dopravy berú aj bývalé SAD-ky, ktoré majú iný režim (dotácie na prímestské linky a MHD) a veľa fixných nákladov (opravy, údržba, pneu a iné) si dokážu dať práve do dotácii, to čo súkromný dopravca musí proste sám vyrobiť a zaplatiť...

Zároveň neberie ohľad na ostatných dopravcov, ktorí jazdia prevažne po Slovensku so slovenskou klientelou - deťmi, dôchodcami a turistami, kde na tých starších vozidlách euro 3 a 4 platia 2-násobne sadzby za mýto, cestnú daň, tiež majú vyššie náklady na prevádzku a údržbu. Ale najpodstatnejšie, tieto firmy, jazdiace po SR platia zo všetkého do rozpočtu (áno, sú aj čierne ovce aj medzi nami čo jazdia bez faktúr, ale tie dotácie nedostali vôbec), preto je to absolútne nekorektné takéto dopravné "firmičky" odstaviť a hľadieť len seba.

To je práve ten rozdiel a tieto fakty si uvedomujú aj na MHSR. Zároveň nemáme taký rozpočet a rezervy ako Nemecko, aby sme tu dostavali dotácie vyššie ako dopravcovia v Nemecku. HDP Slovenska je na 63. mieste z celosvetového hľadiska a HDP Nemecka je na 4. mieste, údaje z roku 2018.

Normálne a zdravo zvažujúca firma má vo svojom parku staršie aj nové vozidlá, tie staršie pomáhajú aj v "bezkrízových" časoch financovať tie nové. Ale kto ide len a len do nových, aj do prenájmu, tak si musí uvedomiť že to riziko znáša on a nemôže potom z toho obviňovať všetkých naokolo a žiadať, aby mu štát preplatil leasingy a ešte aj zisk.

© 2020 Únia súkromných autobusových dopravcovVšetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma!